8 tips... Voor lange wandelingen!

Wandelen is een uitstekende manier om je gezondheid te ondersteunen. Daarbij is de belasting op spieren en gewrichten laag. Ga je uren achter elkaar wandelen, bijvoorbeeld tijdens een wandelvakantie, dan heb je zeker profijt van onderstaande tips!

  1. Hoe sneller je loopt, hoe groter de kans op blaren, en overbelasting van spieren en pezen.
  2. Inlegzooltjes hebben bij de hak een dikke rand. Die kun je zo nodig bijknippen om blaren op de hak te voorkomen!
  3. De binnenzolen van je hardloopschoenen zijn mogelijk comfortabeler dan die in je wandelschoenen. Al geprobeerd? Knip ze eventueel bij. Gebruik daarbij de originele zool als mal.
  4. Goed passende en niet te dunne sokken voorkomen blaren, bijvoorbeeld de TK2 van Falke.
  5. Het gewicht in je rugzak bepaalt de belasting op schouders, rug, benen en voeten. Hoe lichter, hoe beter.
  6. Fruit is lekker voor onderweg. Maar door het aandeel vocht in het fruit is het in verhouding zwaar t.o.v. het aantal calorieën. Een mueslireep is een lichter alternatief. Of eet de appel als eerste.
  7. Voor een dagwandeling heb je ongeveer 2,5 liter water nodig. Is je watervoorraad onderweg bij te vullen, bespaar dan zoveel mogelijk op gewicht door bijvoorbeeld met 1 liter water te starten.
  8. Te strakke veters belemmeren de doorbloeding en kunnen de oorzaak zijn van pijnlijke middenvoetbeentjes en pijnlijke pezen rondom de enkels.