Blessures voorkomen... Met de warming up!

Wanneer je jong bent, nooit spierpijn of last van je gewrichten hebt, is twijfel aan het nut van een warming up begrijpelijk. Maar naarmate je ouder wordt en de gewrichten nog wat stram zijn van de laatste training, ga je het kwartiertje waarin je de de belasting op je lichaam langzaam verhoogt, steeds meer op waarde schatten. De voordelen van de warming up:

Hart en bloedsomloop
De hartslagfrequentie gaat omhoog en het slagvolume vergroot (hart pompt per slag een groter volume bloed rond). De bloedvaten verwijden waardoor er meer bloed door de vaten kan stromen. De doorbloeding van de spieren verbetert en de spieren worden soepel.

Gewrichten
De hoeveelheid gewrichtsvocht in bijvoorbeeld enkels, knieën en schouders neemt toe, waardoor de wrijving in de gewrichten vermindert en slijtage wordt voorkomen.

Coördinatie
De coördinatie tussen spieren en zenuwen verbetert waardoor bewegingen nauwkeuriger worden uitgevoerd. Ook dit draagt bij aan het voorkomen van blessures.

Kortom: de warming up geeft je de tijd om je lichaam te evalueren. Voel je je lichamelijk en mentaal in orde na de warming up? Geen pijntjes of andere problemen waardoor je beter rustig aan kunt doen? Dan staat niets je in de weg om lekker te gaan bewegen. Succes!