Hoeveel energie... Wil jij in wandelen steken?

Wandelen is uitermate geschikt wanneer je het bewegen weer wilt oppakken. Het beste rendement haal je wanneer je het tempo opschroeft, zodat je hijgt en zweet. Het goed voor je lijn en goed voor de conditie van je hart- en bloedvaten!
 
Vergeleken met stil zitten (verbruik 100 kcall/uur) verbruik je met wandelen veel meer energie. Een tweede voordeel van wandelen is dat wanneer je tijdens het wandelen zweet en hijgt, je lichaam een prikkel krijgt waardoor je uithoudingsvermogen en gezondheid toenemen. In de tabel lees je het energieverbruik bij verschillende snelheden in relatie tot het lichaamsgewicht.
 
Lichaamsgewicht 3 km/u 4 km/u 5 km/u 6 km/u 7 km/u 8 km/u
60 kg 150 kcal 200 kcal 250 kcal 300 kcal 350 kcal 400 kcal
80 kg 200 kcal 265 kcal 330 kcal 400 kcal 465 kcal 530 kcal
100 kg 250 kcal 330 kcal 415 kcal 500 kcal 580 kcal 665 kcal
120 kg 300 kcal 400 kcal 500 kcal 600 kcal 700 kcal 800 kcal
140 kg 350 kcal 465 kcal 580 kcal 700 kcal 815 kcal 920 kcal