Je wilt meer gaan bewegen, maar het komt er niet van? Deze 5 tips helpen je op weg!

Tip 1: Je wilskracht bepaalt!
Ook al kies je een activiteit die je nu leuk vindt, het kan je zomaar na drie keer gaan tegenstaan. Het is dan ook niet zo zeer de activiteit die het probleem is, vaak is het de veranderde indeling van de dagen waar je aan moet wennen. Geef daarom niet te snel op maar spreek met jezelf af minstens 10 keer te doen wat je je hebt voorgenomen!

Tip 2: Zin komt vanzelf!
Te moe om te sporten, geen zin? Goed nieuws! Zodra je hartslag omhoog gaat, duurt het een minuut of tien voordat allerlei hormonen in je lichaam je stemming positief beïnvloeden. Je moet het ervaren om te geloven.

Tip 3: je lichaam vertelt!
Voor beginnende hardlopers is het aan te raden om minstens 3 rustdagen te plannen tussen elke training. Die tijd hebben spieren en pezen nodig om te herstellen van de belasting. Luister vooral naar je lichaam. Start de volgende training pas wanneer de spierpijn of stijfheid is verdwenen. Het voorkomen van blessures is belangrijker dan het volgen van een trainingsschema.

Tip 4: Stok achter de deur!
Een aansprekend evenement geeft je een stok achter de deur, en motivatie om vol te houden. Denk daarbij aan de Vierdaagse van Nijmegen, een halve marathon of deelnemen aan een Strongmanrun. Kies je een doel dan weet je een ding zeker; train je te weinig dan gaat het pijn doen, of niet lukken!

Tip 5: Goed gereedschap,  het  halve werk!
Welke sport je ook wilt beoefenen, investeer vooral in goed materiaal. Het verkleint de kans op blessures en verhoogt de veiligheid. De juiste outfit draag bij aan je beleving, je voelt je er prettig bij, ook dat motiveert!