Negen tips om pijntjes aan gewrichten en spieren te voorkomen

Sta of zit je langdurig in dezelfde houding dan kan dat klachten aan spieren en gewrichten veroorzaken. Het gevolg van een verlaagde doorbloeding van het weefsel. Het zijn vaak van die pijntjes waar je niet direct een oorzaak van kunt bedenken, denk aan pijn in de nek, schouder, elleboog, pols, lage rugpijn, stramme hamstrings of stramme kuiten. De remedie is regelmatig bewegen. Voer elk half uur enkele van onderstaande oefeningen uit en je gaat het verschil merken.

  1. Kies een sta- of zithouding waarbij de spieren zoveel als mogelijk ontspannen zijn.
  2. Draai je schouders drie keer in het rond van voor naar achter of andersom.
  3. Beweeg je romp drie keer van links naar rechts.
  4. Kijk naar links, kijk naar rechts, herhaal drie keer.
  5. Maak een knikkende beweging van voor naar achter. Sluit je ogen erbij als je dat prettig vindt.
  6. Zwaai je gestrekte armen langs je lichaam en maak een circel.
  7. Buig voorover terwijl je staat en rek je hamstrings.
  8. Maak stapjes op de plaats.
  9. Draai je heupen in het rond.
  10. Span regelmatig de spieren van de buik, hamstrings, kuiten en bovenbenen.