Tips voor... Energie in de winter!

Hoewel de wintertijd ’slechts’ vijf maanden duurt, is het wel de oorspronkelijke tijd van ons land. In 1977 werd de zomertijd ingevoerd met het idee dat we energie zouden besparen doordat we meer van het daglicht gebruik zouden maken. In de winter is dat voordeel er niet, vandaar dat op 30 oktober de klok terug wordt gezet. Een nadeel van de tijdsprongen is dat onze biologische klok even van slag kan zijn. De meeste mensen hebben weinig moeite met het aanpassen van hun ritme. Maar er zijn er die langer dan enkele dagen last hebben. Heb jij in de donkere maanden het gevoel dat je wel wat meer energie kan gebruiken? Dan kunnen de volgende tips je wellicht helpen.
 
Slaap
Slaap is essentieel voor fitheid en weerstand. Heb je ’s ochtends moeite om uit je bed te komen wanneer het buiten donker is? Misschien is een lichtwekker dan wat voor jou. Je wordt geleidelijk aan gewekt met behulp van licht, waarbij de zonsopgang wordt nagebootst.

Zoek de buitenlucht op
“Even een frisse neus halen” kan letterlijk en figuurlijk verfrissend werken. De koude lucht activeert de slijmvliezen in de neus (snuiten) waardoor virusdeeltjes en stof worden verwijderd. Na een sportieve activiteit of wandeling in de buitenlucht kom je lekker fit en voldaan thuis. Schijnt de zon, dan heb je nog een extra reden om naar buiten te gaan. Onder invloed kan zonlicht maakt je huid vitamine D aan. Krijg je weinig zon dan kun je een vitamine D supplement gebruiken.

Voeding
Beweeg je minder in de winter? En eet je wat meer (feestdagen)? Dan heb je waarschijnlijk ter compensatie meer ‘slanke dagen’ nodig. Dat zijn dagen waarop je gezond en met mate eet, en drank, snoep en snacks laat staan.

Goed drinken
Voel je je soms duf en vermoeid? Check dan eens of je wel voldoende water, thee of koffie drinkt. Ook al is het kouder, ook in de winter heb je dagelijks ongeveer twee liter vocht nodig.