Bewust van je voeding! Werk je met meer energie!

Al tienduizenden jaren is de mens ingesteld op overdag energie leveren 's nacht slapen. Het omgekeerde, 's nachts werken en overdag slapen kan je fitheid nadelig beïnvloeden. Het is het directe gevolg van gedrag dat in gaat tegen natuurlijke processen. Toch hoort 's nachts werken er voor veel mensen bij. Met de juiste aanpassingen in je leefstijl kun je de ongemakken beperken.

Wanneer het nacht wordt nemen de niveau's van hormonen die je slaperig maken nemen toe (melatonine, serotonine). Hierdoor daalt je lichaamstemperatuur en verbruikt je lichaam minder energie. Er is een verminderde afgifte van spijsverteringsenzymen en de darmen zijn minder actief. gedurende de nacht is het weerstandsysteem actief, herstelwerkzaamheden vinden plaats zoals het repareren van schade aan weefsel en het bestrijden van virussen en bacteriën. De hersenen gebruiken de nacht voor het verwerken van allerlei indrukken.  
 
Wanneer je dit ritme verandert, door een nachtdienst bijvoorbeeld of wanneer je tot in de nacht op blijft, kan dit problemen opleveren: 
•Je voelt je minder fit, bent sneller vermoeid.
•Je kunt darmklachten krijgen wanneer je''s nacht ongezond of veel eet. 
•Je prikkelbaarheid kan toenemen wanneer je te weinig slaapt.
•Er is een verhoogd risico op overgewicht en op het ontwikkelen van suikerziekte.
 
Het goede nieuws is dat je bovenstaande negatieve effecten neutraliseren. Je voedingskeuzes spelen hierbij een belangrijke rol.
Door te kiezen voor gezonde en licht verteerbare producten en dat in een goede verdeling over de nacht verminderen klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, darmklachten.
Ook verbetert de slaapkwaliteit en kun je je lichaamsgewicht beter beheersen.
 
Check eens in het schema links waar jij verbeteringen kunt toepassen.