Energiedipjes... Zo eet je ze weg

Je eet elke dag een ontbijt, gezonde tussendoortjes, de lunch en een avondmaaltijd. Toch ervaar je op een werkdag momenten waarop je je minder fit voelt. Met de juiste hoeveelheden voeding op de juiste momenten kun je dit oplossen!
 
Fit door voeding heeft alles te maken met je energiebalans. Wanneer in je lichaam voldoende energie is, voel je je fit! Maar hoeveel is voldoende?
Stel dat je 100 kcal per uur verbruikt. Dan betekent dat, dat je tussen het opstaan om 07.00 uur en het avondeten om 18.00 uur, 1100 kcal aan energie verbruikt. Dit is de hoeveelheid die je voeding minimaal dient te bevatten. In de tabel zie je hoe je dit kunt realiseren. Wat opvalt is dat de tussendoortjes 200 kcal bevatten. Dat zijn bijvoorbeeld 2 sneden brood of een appel en een banaan of een bakje yoghurt met muesli.
 
Kortom, wil je de hele dag fit blijven? Begin dan met een goed ontbijt, eet voldoende gezonde tussendoortjes, overdrijf niet met de lunch, eet een stevige avondmaaltijd en tot slot in de loop van de avond een bakje yoghurt met fruit en muesli.
 
De tabel start met het tijdstip van opstaan.
EET JE FIT
Dagdienst
  EET JE FIT
Nachtdienst
Tijdstip kcal Tijdstip kcal
07:00 400 16:00 400
10:00 200 19:00 600
12:30 400 22:30 200
15:00 200 01:00 200
18:00 800 03:00 200
20:00 250 05:00 300
    07:00 400
Totaal 2250 Totaal 2300