Haal het maximale... Uit jezelf!

Je gevoel van fitheid is afhankelijk van vele factoren. Denk aan voldoende slaap, het dagelijkse portie lichaamsbeweging en mentale aspecten zoals verdriet, onzekerheid en geluk. In welke situatie je ook verkeert, met aandacht voor je energiebalans (de verhouding tussen je energieverbruik en energie-inname) haal je het maximale uit jezelf!
 
Stel dat je gemiddeld 100 kilocalorieën (kcal) per uur verbruikt. Dan verbruik je tussen het opstaan om 07.00 uur en het avondeten om 18.00 uur, 1100 kcal aan energie. Wanneer je voeding in die periode deze hoeveelheid energie bevat, dekt dit je energieverbruik. Daarbij is van belang dat je de voeding evenredig over de dag verdeelt, door elke twee à drie uur te eten. In de tabel zie je hoe je dit kunt realiseren.
 
Kortom, wil je het maximal uit jezelf halen? Begin dan met:
  • Een gezond ontbijt
  • Eet gezonde tussendoortjes
  • Lunch
  • ​Eet een stevige avondmaaltijd
  • En tot slot in de loop van de avond een bakje yoghurt met fruit en muesli.

 

ZO EET JE JE FIT
  Tijdstip Calorieën
Ontbijt 07:00 uur 400 kcal
Tussendoor 10:00 uur 200 kcal
Lunch 12:30 uur 400 kcal
Tussendoor 15:00 uur 200 kcal
Avondeten 18:00 uur 800 kcal
Toetje 20:00 uur 250 kcal
Totaal op 24 uur 2250 kcal