Havermout appeltaart

Een aantal jaren geleden werd in het boek 'De voedselzandloper' havermout als een prima alternatief voor het ontbijt aangeprezen. Sindsdien hebben veel mensen de havermout (opnieuw) ontdekt. Dat is prima want havermout is een bron van vezels, mineralen en vitamines. Door de oplosbare vezels zorgt het voor een verzadigd gevoel. Een voordeel van haver is de cholesterolverlagende werking. Haver bevat namelijk, net als gerst, bèta-glucanen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de consumptie van 3 gram bèta-glucanen per dag leidt tot het behouden van een gezond cholesterolgehalte en bijdraagt aan het reduceren van het cholesterolgehalte wanneer dit te hoog is. Met één portie van het onderstaande recept kom je aan de helft van de drie gram bèta-glucanen. De andere 40-50 gram haver of gerst zou je kunnen verwerken in zelfgemaakte mueslirepen, granola, koekjes, etc.

Havermout smakeloos? Niet als je het zelf lekker op smaak brengt met (gedroogd) fruit en kruiden. Deze twee zijn favoriet:

Havermoutpap appeltaart

Voor 1 persoon 50 gram havermout 150 – 200 ml melk (afhankelijk van hoe dik je de pap wilt) 1 kleine appel, gesneden 1 eetlepel rozijnen ½ eetlepel kaneel klein handje walnoten of pecannoten, grof gehakt
 
Havermoutpap worteltaart
Voor 1 persoon 50 gram havermout 150 – 200 ml melk (afhankelijk van hoe dik je de pap wilt) sap van één sinaasappel 1 geraspte wortel 1 eetlepel rozijnen klein handje walnoten, grof gehakt 1 theelepel kaneel? 1 theelepel speculaaskruiden
 
Bereidingswijze
 
  1. Doe alle ingrediënten in een pannetje. Deze stap kun je ook de avond vantevoren al doen en de pap bewaren in de koelkast (overnight oats). Dit scheelt je ’s ochtends wat tijd en is extra lekker.
  2. Verwarm op een laag vuurtje en blijf goed roeren. Of verwarm in de magnetron en zet de magnetron uit zodra de melk kookt.