Italiaanse popcorn

Ben je op zoek naar een gezond alternatief voor chips? Denk dan eens aan popcorn. De snack is vezelrijk, bevat mineralen en vitaminen en polyfenolen. Polyfenolen zijn antioxidanten waarvan men denkt dat ze beschermen tegen hartproblemen en de kans op kanker verminderen. Een prima aanvulling op de antioxidanten uit groente, fruit, noten, granen en thee.

Kant-en-klare popcorn uit de supermarkt bevat veel zout en/of suiker, dat geldt ook voor de popcorn in de bioscoop. De beste optie blijft dus om zelf je popcorn te poffen met de daarvoor geschikte pofmaïs of popcorn maïs.

De mogelijkheden om je popcorn op smaak te brengen zijn eindeloos. Je kunt natuurlijk een snufje zout gebruiken, maar denk ook eens aan kaneel, speculaaskruiden, honing of chilipoeder. Met dit onderstaande recept heb je een echte ‘popcorn special’ te pakken!

Ingrediënten voor 2 porties

  • 2-3 eetlepels pofmaïs
  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 2 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
  • halve citroen
  • 1 eetlepel gedroogde rozemarijn
  • snufje peper en zout
     

Bereidingswijze

  1. Verhit de olie in een steelpannetje en voeg hier de pofmaïs en rozemarijn aan toe. Let op: voeg niet te veel pofmaïs toe, hooguit zodat ze een enkel laagje vormen op de bodem van je pan! Doe een deksel op de pan en nu wachten tot het poffen begint.
  2. Terwijl je op de popcorn wacht kun je het sap en de rasp van de citroen mengen met de Parmezaanse kaas. Zet ook een kom met keukenpapier bekleed klaar.
  3. Schud tijdens het poffen regelmatig je pannetje even. Wanneer het poffen afneemt en er langer dan 3 seconden tussen twee pofgeluidjes zit, is je popcorn klaar. Doe de popcorn in de kom. Haal na een paar minuten het keukenpapier eruit en voeg het kaas-citroen mengsel toe.

Snack smakelijk!