Surinaamse sardientjes in tomatensaus

Vis is goed voor je gezondheid omdat het gezonde vetten, de omega-vetzuren en eiwitten bevat. Eet je weinig brood dan kun je door drie keer in de week vis te eten voldoende jodium binnenkrijgen.

Een snel en makkelijk recept (10 minuten) voor broodbeleg, Surinaamse sardientjes in tomatensaus. Voor ongeveer 4 broodjes.

Benodigdheden:

  • 1 blikje (120 gram) sardines in tomatensaus
  • 1 ui (versnipperd)
  • 1 takje selderij
  • 1 eetlepel olie
  • 1 madamme jeanette peper
  • zout naar smaak
 
Bereiding:
  1. Schep de sardientjes in zijn geheel uit het blikje. Bewaar de tomatensaus.
  2. Snij heel voorzichtig de sardientjes doormidden zodat je de graatjes voorzichtig weg kan schrapen.
  3. Was de peper en verwijder de zaadjes, snij de peper in kleine stukjes of indien gewenst in 4 grote stukken zodat ze alleen het hete afgeven en niet geconsumeerd worden.
  4. Fruit de ui in de hete olie.
  5. Daarna kunnen de sardientjes erin met een klein beetje van het tomatensaus uit de blik. De sardientjes blijven niet heel.
  6. Vervolgens de peper erbij. Wordt het te droog doe er dan nog extra tomatensaus bij.
  7. Maak het af door zout naar smaak toe te voegen meestal is dit voor 1 blikje niet meer dan een kwart theelepel. Als laatste strooi je de gesneden selderij erover heen.
  8. Snij de broodjes open en beleg ze met de sardientjes.
 
Tip:
Wil niet iedereen hete sardientjes? Was dan de peper en bak 'm in zijn geheel mee. Is het gerecht gereed, leg dan de portie van degene die geen peper eet apart. En verdeel daarna de peper over de andere broodjes.