Een burn-out... Kun je aanpakken!

De symptomen van (een op handen zijnde) burn-out komen in grote lijnen bij iedereen overeen. Maar hoeveel stress we aan kunnen voordat we een burn-out krijgen, verschilt per persoon. Herken je de symptomen van een burn-out dan kun tot actie overgaan.
 
Actie betekent hier:
  1. Minimaal 8 uur per dag slapen
  2. Elke dag/week je rustmomenten pakken
  3. Geen alcohol/drugs gebruiken
  4. Elke dag een portie sportieve beweging pakken.
 
Met nieuwe energie kun je vervolgens de problemen die de stress veroorzaken aanpakken!
 
Burn-out signalen:
  • Concentratieproblemen.
  • Stemmingwisselingen; je bent snel boos of verdrietig.
  • Besluiteloosheid; je kunt  hoofd- en bijzaken moeilijk onderscheiden.
  • Slaapproblemen; inslaap- en doorslaapproblemen, angstdromen.
  • Lusteloosheid; je hebt nergens zin in of energie voor.
  • Onverschilligheid; dingen kunnen je weinig schelen. Je maakt meer fouten.
  • Onzekerheid over je functioneren; je voelt je minderwaardig.
  • Opgaan in je werk; steeds meer uren maken. Je negeert hobby’s en sociale contacten.
  • Verminderde lichamelijke conditie; moe, verkouden, vaak grieperig, hoofdpijn.