Bewegen na het werk... Heerlijk om je hoofd leeg te maken!

Voel je de druk in je hoofd na een werkdag? Heb je last van stijve gewrichten en spieren? Met een sportief moment kun je je hele lijf resetten. Bovendien geeft het je een geweldig voldaan gevoel! Het eerste wat je merkt, wanneer je een inspanning levert, is dat je ademhaling versnelt en dat je dieper gaat inademen. Ook je hartslagfrequentie gaat omhoog. Pompt je hart in rust 5 liter bloed per minuut door je lichaam. Onder inspanning kan dat oplopen tot meer dan 20 liter per minuut. Spieren, organen en hersenen profiteren van dit grotere aanbod aan zuurstof, voedingsstoffen en hormonen. Al na een paar minuten inspanning merk je het verschil. Je voelt je fitheid weer terugkeren. En bent weer helemaal wakker! Ben je niet gewend aan een sportieve afsluiting van de dag, dan kan dat in het begin best tegenvallen. Hardlopen op een volle maag bijvoorbeeld! Een klein hapje vooraf en de rest na het lopen lost dat probleem op. Ook het vatten van de slaap kan wat lastiger zijn. Je lichaam moet eerst even tot rust komen. Maar daarna slaap je optimaal! Eenmaal gewend ga je uitkijken naar jouw sportieve moment; een half uur lekker in beweging, daarna wat eten, een warm bad, nog even ontspannen met tv kijken of lezen, en dan lekker snurken!