Laat de winterdip achter je

De temperaturen stijgen weer en de zon doet steeds meer z’n best! Voor velen een hele opluchting na de winterperiode. Ruim een miljoen Nederlanders heeft namelijk last van een winterdip. Ze voelen zich somber en hebben minder energie.

De winterperiode heeft zo zijn nadelen:
  • Minder uren zonlicht is wellicht de grootste. Dat beperkt de mogelijkheden om je te ontspannen en te bewegen. Indirect word je daardoor misschien ook wat zwaarder.
  • Het gebrek aan zonlicht veroorzaakt ook dat je huid minder vitamine D aanmaakt.
  • En dat er meer melatonine, het slaaphormoon, in je lichaam circuleert. De aanmaak van melatonine stopt wanneer het licht wordt. Dit verklaart waarom je je ’s ochtends vroeg wanneer het nog donker is niet uitgerust voelt. Melatonine beïnvloedt mogelijk ook onze eetlust, concentratie, stemming en prestatievermogen.
 
Heb je last van zo’n winterdip of zelfs een winterdepressie, dan kun je lichttherapie overwegen. Je huisarts kan je hierover informeren en doorverwijzen. Dit kun je zelf doen om de winterperiode fitter en vrolijker door te komen:
  1. Sta op dezelfde tijd op. Je lichaam went aan het dag- en nachtritme, wanneer je dagelijks op hetzelfde tijdstip opstaat. Je kunt een lichtwekker proberen wanneer je moeite hebt met opstaan. Deze bootst de zonsopgang na en wekt je door middel van licht dat steeds feller wordt.
  2. Ontbijt! Het ontbijt zet je lichaam als het ware in de “overdagmodus”. Het geeft je energie en stimuleert je spijsvertering.
  3. Geniet van het eerste zonlicht. Dit licht is namelijk het beste in staat de productie van melatonine te remmen, waardoor je je minder slaperig voelt.
  4. Stroop je mouwen op! Een half uur zonlicht op de onderarmen en het gezicht stelt je huid in staat om de dagelijkse behoefte aan vitamine D te dekken.
  5. Beweeg! Bij inspanning maakt je lichaam endorfines aan, waardoor je je fitter en opgewekter voelt. Probeer dagelijks minimaal een half uur te bewegen. Intensief sporten is natuurlijk prima, maar ook een stevige wandeling of fietstocht telt.
  6. Wees je bewust van positieve gebeurtenissen. Ga somberheid te lijf met positieve gedachten. Schrijf bijvoorbeeld iedere dag drie dingen op waar je met een fijn gevoel op terugkijkt. Wees je er ook bewust van dat je zelf positieve ervaringen en gevoelens kunt creëren; ga leuke dingen ondernemen!
  7. Bereid je voor op de nachtrust. Gebruik de uren voor het slapengaan om langzaam je activiteiten af te bouwen en tot rust te komen. In ieder geval het laatste uur voordat je gaat slapen.