Eet je geen... Eet dan!

Elk voedingsproduct in de schijf van vijf bevat specifieke voedingsstoffen die onmisbaar zijn voor een fit en gezond leven. Wanneer je bijvoorbeeld geen brood of eieren of vis eet, mis je essentiële voedingsstoffen. Hieronder vind je voor enkele producten de alternatieven.
 
Eet je geen brood?
Aan brood jodium toegevoegd omdat een tekort aan jodium de oorzaak kan zijn van lusteloosheid en gewichtstoename. Eet je minder dan de voorgeschreven hoeveelheden van 5 tot 7 boterhammen dan is het eten van een extra portie vette vis (twee keer per week) en het gebruik van jodiumhoudend zout mogelijkheden om het tekort aan jodium aan te vullen.
 
Eet je geen eieren?
Eieren zijn rijk aan de stof luteïne, een antioxidant dat de oogziekte maculadegeneratie helpt voorkomen. Spinazie, spruiten, broccoli, boerenkool en broccoli, maïs, saffraan, sinaasappel kiwi’s, druiven en sinaasappel zijn ook rijk aan luteïne. In fruit komt deze stof in mindere mate voor dan in groente.
 
Eet je geen vis?
Vette vis (makreel, zalm) is een bron van omega vetzuren. Aan omega vetzuren worden positieve eigenschappen toegeschreven bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies. Eet je geen vis dan zijn walnoten, lijnzaadolie en groene bladgroenten alternatieve bronnen voor de omega vetzuren.