Gezond en lekker barbecueën

Barbecueën is gezellig en lekker. En met de juiste producten en aandacht voor de bereiding kun je er zelfs een gezonde maaltijd van maken.

Bacteriën op vlees, vis of kip vermenigvuldigen zich snel bij een temperatuur boven 10 °C. Je kunt dit voorkomen door de producten pas op het laatste moment uit de koelkast te halen. Of leg ze op plasticzakjes met bevroren water.
Goed garen doodt de bacteriën. Je kunt grote stukken vlees/kip of vis voorgaren in de magnetron. Voorkom dat bereide producten in contact komen met rauwe producten dit om besmetting met bacterien te voorkomen.

Zowel de rook van de kolen als verbrand vlees (zwarte deeltjes) bevatten schadelijke PAK’s, kankerverwekkende stoffen die je niet binnen wilt krijgen! Je kunt het inademen voorkomen door bovenwinds te gaan staan en met het roosteren te wachten tot de kolen met een laagje witte as zijn bedekt en geen vlammen meer te zien zijn. De gewenste afstand tussen het rooster en de kolen is 25 tot 40 centimeter. Dep gemarineerd vlees of vis droog voor je het roostert zodat er geen vet in het vuur druipt.

In de tabel zie je gezonde keuzes voor de BBQ.

Veel BBQ plezier!

Vlees Vis Groente en fruit
biefstuk forel groentespies
hamlap garnalenspies maiskolven
karbonade kabeljauw groentepakketjes
kip / kalkoen sardines olijven / ui / paprika
magere runderlap schol rauwkost salade
rosbief zalm fruitsalade