Het ontbijt... De start van een energieke dag!

Na een uurtje of 8 slapen is de energie uit de laatste maaltijd verbruikt. De bloedsuikerspiegel is laag en waarschijnlijk worden de reserves al aangesproken. Het ontbijt is dan het moment om je lichaam van energie te voorzien. Sla je het ontbijt over dan merk je op enig moment dat je minder energiek bent. Er zijn meer redenen om te ontbijten:

  • Een gezond ontbijt levert je allerlei nuttige voedingsstoffen zoals vezels, eiwitten, vitamines en mineralen. 
  • Je kunt gedurende de dag beter lekkere verleidingen (koek, snoep, snacks) weerstaan. Wanneer je niet ontbijt wil je lichaam als het ware de gemiste energie en voedingsstoffen aanvullen. Hierdoor krijg je trek en helaas meestal in ongezonde producten. Zulk compensatiegedrag kun je zelfs ’s avonds nog ervaren! 
  • Uit onderzoek blijkt dat niet-ontbijters ten opzichte van ontbijters vaker overgewicht hebben. 
  • Een ontbijt verbetert je concentratievermogen.
  • De dag beginnen met een gezond ontbijt vermindert de kans op gezondheidsklachten, zoals een ongunstige effect op de bloeddruk, bloedsuikerspiegel en cholesterol. Ontbijten (met name vezelrijk) stimuleert je spijsvertering en is gunstig voor je stoelgang.
 
Tips om te beginnen met ontbijten
  1. Sla jij regelmatig het ontbijt over? Mogelijk wil je daar, om van de voordelen te kunnen profiteren, verandering in brengen. Ga dan eerst na wat voor jou de reden is om niet te ontbijten. Vind je de boterham niet lekker? Probeer eens een geroosterde boterham, een (of meer) volkoren knäckebröd, volkoren beschuit, schaaltje yoghurt of stukje fruit.  
  2. Heb je ’s ochtends geen trek of wil je er niet vroeger voor opstaan? Door het ontbijt de avond van tevoren alvast klaar te maken bespaar je ’s ochtends tijd. Je kunt bijvoorbeeld de boterham(men) al beleggen en fruit alvast wassen en snijden. Vorige week hebben we twee receptjes voor havermoutpap bij het menu-van-de-week gezet, deze smaken nog beter na een nachtje in de koelkast.

Je zult merken dat als je een tijdje iedere ochtend iets eet (ook al is het iets lichts), je langzaam maar zeker, steeds meer zin in een ontbijt krijgt.