Hoeveel... Rood vlees eet jij?

Onderzoek heeft aangetoond dat matigen met rood vlees, bewerkt roodvlees in het bijzonder (salami, frikandel, gekookte worst) de kans op darmkanker kan verlagen. Daar zijn voldoende mogelijkheden voor.
 
Er zijn meerdere theorieën waarom rood vlees ongezond is:
  • Bij de vertering van rood vlees komen nitrosamines vrij, waarvan bekend is dat ze kankerverwekkend zijn.
  • De bereidingswijze kan een rol spelen. Op hoge temperaturen verbrandt het bakvet en het vlees. Daarbij ontstaat de stof acrylamide, waarvan bekend is dat het kankerverwekkend is.
  • Bij barbecueën komen met de rook kankerverwekkende polycyclische aromatische koolwaterstoffen (paks) vrij.
  • Bewerkt rood vlees bevat meer vet en toevoegingen als zout en kruiden.
  • Onderzoek toont aan dat wanneer je meer dan 500 gram rood vlees per week eet, de kans op darmkanker toeneemt.

Enkele tips:

  • Vervang bewerkt rood vlees door rood vlees.
  • Vervang rood vlees door vis of kip.
  • Eet op maximaal 5 dagen in de week rood vlees en beperk de dagelijkse hoeveelheid tot 100 gram.
  • Laat het vlees en het vet waarin je bakt niet aanbranden. Hoe bruiner de jus en het vlees, hoe ongezonder.