Met volwaardige voeding… Gezond oud worden!

Overgewicht speelt een steeds kleinere rol bij vroegtijdig overlijden. Bij mensen met een BMI > 30 is er wel een toename bij de hart- en vaatziekten en diabetes maar die toename leidt door het juiste gebruik van medicatie gemiddeld genomen niet tot eerder overlijden. Ook de fysieke beperkingen door overgewicht zoals gewrichtsklachten en bewegingsbeperkingen leiden niet tot eerder overlijden. Wel is in beide gevallen duidelijk dat de kwaliteit van leven vermindert naarmate het overgewicht toeneemt. Wil je optimaal genieten van je leven dan zijn je voedingskeuzes van groot belang.

Slank en gezond blijf je wanneer je met je voeding alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt en daarbij het aantal calorieën beperkt. Dat doe je door te kiezen voor producten met een hoge voedingswaarde. Dat zijn producten die in verhouding weinig suiker of vet bevatten, en veel vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen. Kortom alle producten uit de schijf van vijf. En bij voorkeur geen alcohol, frisdrank, snacks, snoep of koek. Sorry!

In de rechterkolom in de tabel zie je enkele alternatieven met een hoge voedingswaarde.
Alcohol/ Frisdrank (Karne)melk *
Witbrood, koek, taart Volkoren boterham
Hagelslag Pindakaas
Chips Noten
Vla Kwark
Snoep Fruit / groentesnacks

* Thee, water en koffie zijn uitstekende alternatieven voor alcoholische dranken en frisdranken. Bevatten weliswaar (nagenoeg) geen voedingsstoffen maar ook geen calorieën.