Schijf van vijf... Alle voedingsadviezen!

Je voeding levert de voor je gezondheid noodzakelijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Gegeten in de juiste hoeveelheden dragen ze bij aan je gezondheid en fitheid.
 
Alle adviezen voor een gezond menu:
  • Verdeel je maaltijden evenredig over de dag.
  • Drink/eet 0,4 liter zuivelproduct.
  • Eet 5 -7 volkoren boterhammen met halvarine.
  • Eet dagelijks 90 gram vlees, vis, ei of vleesvervangers
  • (maximaal 7 eieren/week).
  • Eet dagelijks minimaal 200 gram groente en 200 gram fruit.
  • Eet 15-25 gram noten per dag.
  • Drink dagelijks minimaal 3 koppen groene thee of 5 koppen zwarte thee.
  • Eet een keer vette vis per week.
  • Eet wekelijks minstens 130 gram peulvruchten.
 
Vervangingen
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten.
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige olieën.
  • Vervang ongefilterde koffie door gefilterde.
 
Beperkingen
  • Beperk de consumptie van vlees tot 500 gram per week. Eet bij voorkeur geen bewerkt rood vlees. Eet bij voorkeur gevogelte en vis.
  • Beperk de inname van suikerhoudende producten.
  • Beperk het gebruik van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag.
  • Het gebruik van voedingssuplementen is niet nodig. Tenzij je zwanger bent
  • (foliumzuur), ouder dan 50 (vrouw), of ouder dan 70 (man) of een donkere huidskleur hebt (vit. D), veganist bent (vit B12) of op medisch advies supplementen gebruikt.
  • Eet tussen de hoofdmaaltijden gezonde tussendoortjes als fruit, boterhammen of een zuivelproduct.
  • Beperk het drinken van alcohol tot maximaal 1 glas per dag. Drink je geen alcohol? Nog beter!