Slank de wintermaanden door!

De wintermaanden zijn niet de 'slankste maanden' in het jaar. Wil je slank blijven met al het lekkers rondom sinterklaas, kerst en oud en nieuw? Dan komt het vooral aan op zelfbeheersing, mentale kracht dus! Toch kun je wanneer je in grote lijnen gezond eet, af en toe best een extraatje nemen. Enig inzicht in de voedingswaarde helpt wellicht bij het maken van jouw keuzes. Het Voedingscentrum geeft de volgende tips: Neem maximaal 3 keer per week een grotere snack, zoals een kroket, bakje chips of een croissant en maximaal 5 keer per dag iets kleins. Hoe groot klein is zie je in onderstaand overzicht:

 

Product Kcal Keuze
5 pepernoten 46 dagkeuze
stukje taaitaai 71 dagkeuze
een schuimpje 10 dagkeuze
10 kruidnoten (1 handje) 48 dagkeuze
5 chocoladekruidnoten 51 dagkeuze
speculaasje 48 dagkeuze
stukje marsepein (25 gram) 105 weekkeuze
blokje gevulde speculaas (25 gram) 120 weekkeuze
stukje banketletter (25 gram) 113 weekkeuze
klein reepje pure chocolade (25 gram) 133 weekkeuze

 

Oei, valt het tegen? Wat we veel horen als het gaat om snoepen is dat heel veel mensen moeite hebben om zich  in te houden. Wanneer je eenmaal een paar pepernoten hebt gehad blijf je de rest van de dag aan het snaaien. Daarom een paar tips om dit te voorkomen:

Beperk de verleiding 
Weet je van jezelf dat je het moeilijk vindt om lekkers in huis te hebben liggen, neem dan niet te veel mee. Voordeelverpakkingen zijn misschien gunstiger voor je portemonnee, maar ook voor je gezondheid?

Stel je eerste snoepmoment uit
Kun jij niet meer stoppen wanneer je eenmaal die eerste pepernoot hebt gepakt? Probeer dit moment dan zo lang mogelijk uit te stellen. Bijvoorbeeld niet direct bij de koffie ’s ochtends, maar pas om 16u.

Maak haalbare afspraken met jezelf
Hoe vaak heb jij je voorgenomen om niets lekkers te nemen en gaat het toch mis? Wanneer je bijvoorbeeld afspreekt om maximaal 10 pepernoten per dag te eten ben je je hier veel bewuster van. Blijf wel realistisch in het stellen van doelen, anders raak je snel gedemotiveerd.

Bewust genieten 
et jouw favoriete snack in het vooruitzicht, kun je op andere momenten de verleiding veel beter weerstaan. Dus ga eens voor jezelf na waar jij het meeste van geniet, dat zijn waarschijnlijk niet de pepernoten die je (dagelijks) onbewust tijdens het werken opsnoept. En plan die momenten.

Een gezonder alternatief voor het sinterklaas snoepgoed vind je in dit recept!